Προς Εμμαούς

16 Ιανουαρίου 2017

Ο σκοπός της χάρης: αλλαγή συμπεριφοράς

" [...] Ούτε εγώ σε καταδικάζω· πήγαινε, και στο εξής μη αμάρτανε ". Ιωάννης 8:11.

Οι γραμματείς και οι Φαρισαίοι έδειχναν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για την αυστηρή εφαρμογή του νόμου, τον οποίο ενώ τον ήξεραν, τον εφάρμοζαν όπως τους άρεσε ή τους συνέφερε. Ήταν άνθρωποι του τύπου και όχι της ουσίας, και οι άνθρωποι του τύπου δεν ενδιαφέρονται πραγματικά για τη δικαιοσύνη, αλλά ενδιαφέρονται για την τυφλή εφαρμογή των εντολών, σκληρή και μερική.

Μια τέτοια περίπτωση αντιμετώπισε ο Χριστός όταν έφεραν μπροστά Του μια γυναίκα απ' αυτοφώρω μοιχευομένη, χωρίς να παραστήσουν μαζί της και τον άντρα, όπως όριζε ο νόμος. Ωστόσο, θέλοντας να παγιδεύσουν τον Ιησού, Τον ρώτησαν αν έπρεπε να εφαρμοστεί η ποινή του λιθοβολισμού που προέβλεπε ο νόμος. 

Η γνωστή απάντηση του Χριστού: " Όποιος από σας είναι αναμάρτητος, ας ρίξει πρώτος την πέτρα εναντίον της " (Ιωάννης 8:7), δεν φανερώνει ότι ο Χριστός απάλλασσε τη γυναίκα από την ευθύνη της αμαρτίας της, αλλά ότι "οι κατήγοροί της", οι οποίοι απαιτούσαν δικαιοσύνη, είχαν και αυτοί πολλές δικές τους αμαρτίες. Πιθανότατα, της μοιχείας συμπεριλαμβανομένης. Γι' αυτό παράτησαν τις πέτρες τους και εξαφανίστηκαν. Η γυναίκα και οι Φαρισαίοι ήταν στην ίδια αμαρτωλή μοίρα, και ο μόνος που μπορούσε να τους δώσει την ευκαιρία της χάρης ήταν ο Χριστός.

Υπάρχουν φορές που οι άνθρωποι μπερδεύονται ανάμεσα στον στείρο φαρισαϊσμό και την άνευ όρων χάρη που κουκουλώνει την αμαρτία, γιατί απλούστατα οι  "κατήγοροι" μπορεί να είναι ίδιοι και χειρότεροι. Επιπλέον, είναι και υποκριτές. Μήπως, λοιπόν, δεν υπάρχει αμαρτία και καταδίκη, εφόσον δεν υπάρχουν πλέον κατήγοροι; Μήπως, εφόσον όλοι έχουμε τα ίδια χάλια, δεν θα πρέπει να τολμά κανείς να μας κρίνει;  

Όταν ο Χριστός είπε στη γυναίκα : " Ούτε εγώ σε καταδικάζω· πήγαινε, και στο εξής μη αμάρτανε " (Ιωάννης 8:11), δεν εννοούσε: "Δεν πειράζει, σε κατανοώ. Εγώ δεν είμαι σαν κι αυτούς!" Πολύ περισσότερο, δεν εννοούσε: "Δεν κοιτούν τα χάλια τους, που ψάχνουν να καταδικάσουν εσένα;" Αυτό που ήθελε ο Χριστός ήταν απλά να της δώσει την ευκαιρία της χάρης. Δηλαδή, την ευκαιρία να μην τη λιθοβολήσουν, όπως θα της άξιζε, και την ευκαιρία να μετανοήσει και να μην αμαρτάνει πλέον. Εξάλλου, την ίδια ευκαιρία είχαν και οι Φαρισαίοι, διότι ούτε αυτούς καταδίκασε ο Χριστός.

Αν σήμερα ο Χριστός λέει και σ' εσένα : "Ούτε εγώ σε καταδικάζω", να ξέρεις ότι στο λέει όχι για να κοιτάς τους άλλους με το ίδιο κατακριτικό μάτι, να συνεχίζεις στους δρόμους σου και να λες : "Κοιτάξτε τα χάλια σας και αφήστε με εμένα". Το λέει για να σου δώσει την ευκαιρία  της χάρης. Χάρη δεν σημαίνει παράβλεψη, απαλλαγή ευθύνης, ξανακύλισμα. Χάρη δεν σημαίνει ευκαιρία να πάρεις το πάνω χέρι σε όσους σε κατηγορούν. Χάρη θα πει αλλαγή συμπεριφοράς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου